Tuesday, November 5, 2013

Abu Garcia Redmax Fune JDM

Alhamdulillah,
Sampai juga baitcast reel dijual di market Jepun.


Iaitu Abu Garcia Redmax Fune JDM. 
Reel keluaran Purefishing Jepun dengan harga yang berpatutan. Ratio nya boleh dikatakan hi-speed iaitu 7.1:1 sama kelajuan dengan Promax 2. Redmax juga menggukan spool shallow di mana kekuatan maximum main line hanya lah 10lb ke bawah bagi braided line & 8lb kebawah untuk mono line. Ianya hanya mempunyai 3 bearing, pada spool, sideplate & one way bearing. Dan juga disekalikan power handle. Yang lain semua sama dengan Max Series 2nd Generation. 
Harga yang gua dapat RM200 siap postage.


So, sampai je terus gua barai. Gua buka knob pada handle Redmax, pada asalnya knob ini hanya menggunakan bushing sahaja. So, bearing dari handle Promax 2 memang sepadan dengan knob Redmax. So, boleh convert. Cuma, knob Redmax tak boleh masuk handle Promax 2 / Carbon Handle Abu Garcia kerana shaft handle Redmax amat lah panjang.


Dan kemudian gua buka spool tension knob Redmax ni. Gua dapati juga hanya menggunakan bushing. Tiada clicker, tiada bearing. So, gua hanya ambil bearing Promax 2 masuk ke dapal Redmax. 


So, inilah shallow spool Redmax. Ringan sedikit berbanding dengan Blackmax 2.



Belum lagi convert sepenuh nya, bila buka stardrag..baru perasan clicker utk stardrag tiada. Huhu. Lepas ni, gua akan order beberapa part Promax 2 & MGX untuk convert Redmax menjadi Supertune. Part untuk makeup Redmax ini sudah pun di order dari Hedgehog Studio. 
So, nantikan......


10 comments:

  1. bro nk tanya,beli kt mne red max ni,mcm berminat plak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya beli dari user facebook ' Jr Usop ' tak pun, cuba search group ' GNP88 atau Geng Niaga Pancing 88 '..

      Delete
  2. Salam bro.. boleh upgradekan redmax saya? Brp kos?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam bro. boleh add facebook saya ? thewaterstrider@gmail.com

      Delete
    2. Nama fb : Muhammad Faris / https://www.facebook.com/farrris

      Delete
  3. Replies
    1. Saltwater approve, apa apa pun...lepas guna SW lebih baik servis.

      Delete
  4. bro, untuk lempar lure under 6 gram mudah atau susah?

    ReplyDelete