Thursday, June 6, 2013

Abu Garcia Pro Max 2 L & Abu Garcia Red Boron

Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ! Wakaka.
Gua dah beli combo set Baitcasting Reel & Rod. 


Mulakan, gua baru nak berjinak dengan BC reel & BC rod ni. So, gua beli Low Profile BC Reel Abu Garcia Pro Max 2 L *handle sebelah kiri*. 
Joran / rod, gua pilih Abu Garcia Red Boron. 
Pada mulanya nak cari rod yang murah sikit seperti Viper Luring Range, rasa macam tak puas pula. Sekali ternampak Red Boron. Sebat dulu la apa lagi..haha

*Alamak, gambar terbalik la pula*

Spesifikasi :
Abu Garcia Red Boron
Medium Heavy Action
5'3" panjang
Lure weight : 1/8 - 7/16 oz
Line : 6 - 16lb

Harga : Retail Price RM199, gua dapat RM180. *depend pada seller* 

 Fuji Reel Seat

 Abu Garcia Pro Max 2 L

Spesifikasi :
Gear ratio : 7.1 : 1
Inches per turn : 31
Spool capacity *mono* : 12lbs / 145yds
Spool capacity *braid* : 30lbs / 130yds
Weight : 7.9oz
Max drag : 15lbs
Price : RM240 *depend pada seller*

7 stainless steel bearing + 1 roller bearing
Aluminium spool
Duragear tembaga
MagTrax brake system *Magnetic Brake*

Pandangan hadapan

Pandangan sisi

Pandangan atas

Pandangan bawah

Pandangan sisi bawah

*Setiap pembelian juga, dapat percuma Lure Box Abu Garcia*

Kira ok lah combo set ni untuk yang baru nak belajar Baitcast Reel & Rod ni. 
Yang belum cukup, line je..
Kena pilih samada nak guna mono atau braid ? 

*Gua beli BC reel ni di Bukit Tinggi, Klang*

Coordinate GPS : +3° 0' 40.17", +101° 26' 18.62"
Coordinate google maps : 3.011157,101.438505
Menyediakan perkhidmatan postage ke seluruh Malaysia.

11 comments:

  1. Bro.. Bc pro max ni ok tak? Recommended tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Bro @Carls Lishky, saya tidak menyarankan untuk mengambil AG Promax 2 ini. Kerana ia agak sukar untuk cast lure yang ringan. Saya sangat rekemen bro mengambil Revo STX Gen 3. Infini brake, memang sangat sedap bila cast. http://www.abugarcia.com/products/reels/low-profile-baitcast-reels/revo/revo-stx

      Delete
    2. Salam bro. saya baru nak beli set BC ni. saya nak beli ag promax memandangkan budget yang terhad. jadi boleh bagi cadangan tak jenis tali yg sesuai untuk ag promax ni & lure yang sesuai untuk diguna. kalau guna softfrog tu ok tak?

      Delete
    3. Waalaikumsalam, kalau Promax2 ni..saya gunakan utk set Medium Light / Heavy oleh kerana brake magnetic nya sangat mengcengkam kuat pada spool. Jadi, saya cadangkan braid / benang kekuatan 15lb & keatas. Brand braid / tali yang berpatutan mcm Kirin RM2+.++, kalau nak up sikit Tuffline XP ada juga, RM4+.++...untuk gewang, 7g & keatas. Jika softfrog beratnya 7g keatas memang sesuai sangat. Cuma, semasa cast jangan lawan angin la..

      Delete
    4. Maaf, medium heavy. Bukan heavy..

      Delete
  2. Bro..mana dpt beli revo stx gen3? agak2 brp harga ia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. @CatCityDweller Tuan boleh membeli nya dengan kenalan saya iaitu Syazwan Khamsi https://www.facebook.com/mohd.s.khamsi ( 016 6749956 ) harga dia jual tidak silap saya RM530.00 sahaja.

      Delete
  3. Nice article. Saya tgh tnggu review pasal Pro Max 3 pulak hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah tak sempat nak review baitcast Abu Garcia ni. Saya dah tak terikut semenjak tahun 2017, model baru dari abu Garcia terlalu banyak yang keluar.

      Delete
  4. "review pasal Pro Max 3' chek di youtube je bro....aku da angkat satu...

    ReplyDelete